
Ønsker du en ny nettside eller får ikke den gamle bra nok resultater? Det er mange nettsider som ikke skaper resultater og er vanskelig å finne på Google. De får ikke den organiske trafikken de ønsker og heller ikke resultatene. Så hva er forskjellen mellom en nettside som har gode og dårlige resultater? I denne artikkelen får du vite hva nettsider med gode resultater spesifikt gjør og hvorfor de presterer så mye bedre enn andre. Enten det skulle være en ny nettside eller en gammel.
1. Bestem målgruppen og hensikten med nettsiden
Når du skal ha en ny nettside bør du finne ut hva slags nettside du trenger. Hensikten til nettsiden er avgjørende for hvordan innholdet, designet og brukeropplevelsen er. Er målet å tiltrekke kunder, selge produkter, eller vise til informasjon om tjenester? Skal nettsiden være formell, uformell, morsom eller engasjerende, blir dette også tatt i betraktning til hvordan nettsiden ser ut og fungerer. Det er viktig at nettsiden reflekterer det kundene forventer å se, for eksempel at formelle nettsider ikke er fylt med masse animasjoner og unødvendige design elementer.
2. Design og brukeropplevelse – mer enn å bare se pent ut
Design og brukeropplevelse (UI/UX) er første inntrykket til nettsiden og det er det som utgjør bedriftens identitet. Som sagt er målet til nettsiden det som bestemmer hvordan designet og brukeropplevelsen skal være. Seriøse nettsider har ofte færre design elementer og heller mer fokus på brukeropplevelsen. Det vil si at informasjon og knapper er logisk organisert og enkelt å forstå. Viktig informasjon som kontakt, tjenester og priser er også lett tilgjengelig.
Hastighet og Kvalitet
Fint og enkelt design med god brukeropplevelse er med på å skape gode resultater på en nettside. Da er det viktig med at informasjonen er godt organisert og at det er lett for besøkende å komme seg dit de ønsker. Det er også viktig at nettsiden har god lastetid dersom lavere lastetid har vist seg å være negativt for konverterende kunder. Nettbutikker som har lastetid på høyere enn 2 sekunder har lavere konverteringsfrekvens, sammenlignet med nettsider som har lastetid på under 2 sekunder. (Portent).

3. Innhold som konverterer
Godt innhold er det samme som høyere rangeringer og flere konverteringer. For å få gode resultater på nettsiden er man avhengig av trafikk. Da er man avhengig av relevant og målrettet tekst. Det er viktig at innholdet er SEO-vennlig og hjelper Google med å finne ut hva bedriften driver med. (Les mer om våre Søkemotoroptimaliserings tips) Dette kan være fine og enkle overskrifter, god struktur og relevante bilder. Men det handler ikke bare om å bruke riktige søkerord. Innholdet bør også være skrevet for mennesker og ikke bare søkemotorer.
Call to action knapper
På en ny nettside må man passe på at besøkende også finner frem til innholdet du har på siden. Enten det skulle være informasjon om kontakt, tjenester eller priser, er det viktig å ha en CTA(Call to action) knapp – for eksempel “Kontakt oss”, “Se våre priser” eller “Bestill gratis befaring”. Nettsider med godt plasserte CTA-er har ofte flere konverteringer. Dette er kritisk for å skape gode resultater på en ny nettside.
4. Markedsføring og trafikk etter lansering
Nettsiden alene er ikke nok. For at nettsiden skal kunne få jevnlig trafikk er man avhengig av målrettet digital markedsføring. Dette vil si SEO, Google Ads, sosiale medier og artikler/nyhetsbrev. Jevnlige oppdateringer på sosiale medier og nyheter fra bedriften er svært viktig for å ha god trafikk etter lansering. Trafikken skjer dessverre ikke av seg selv og det holder ikke bare med en ny nettside for å få masse kunder til bedriften.
Oppsummering
Hvis man har skaffet seg en ny nettside som ikke skaper resultater, er det noe som ikke har blitt gjort riktig. Det handler ikke bare om designet, men også om å lage et effektivt, strategisk verktøy for vekst. Fordi det er nettopp det nettsider skal brukes til. Ingen nettsider presterer bra med en gang etter lansering. Man må ha en plan, og man må følge opp med kvalitets innhold og god markedsføring.
Enten om de gode resultatene du ser etter er flere konverteringer eller mer trafikk, er du avhengig av å ha en riktig leverandør, med mindre du har lyst til å gjøre det selv. Ta kontakt med oss og vi hjelper deg med alle disse punktene, pluss det lille ekstra!